torstai 24. elokuuta 2017

Asiakaspalvelija ulkoinen olemus

Tärkeä osa asiakaspalvelua on asiakaspalvelijan ulkoinen olemus. Kun ulkoinen olemus on siisti ja huoliteltu on asiakkaan helpompi lähestyä sekä ravintolassa asiakkaan huomattavasti miellyttävämpi asioida ja syödä kun tarjoilija on siisti ja asiallinen.
Tehtävänä oli listata muutamia asiakaspalvelijalle sopivia ja sopimattomia ulkonäkö seikkoja.
1. Pitkät hiukset

Sopimaton:
 Takkuiset ja sotkuiset hiukset naamalla auki roikkuen saavat aikaan todella epäsiistin kuvan.

Sopiva:
Huoliteltu sekä siisti poninhäntä tuo ryhtiä asiakaspalvelijan yleiskuvaan eikä hiukset roiku naaman edessä eikä niitä pääse tippumaan esimerkiksi ruokaan.

2. Lyhyet hiukset

Sopimaton:
Lyhyetkin hiukset pitää olla huolitellut sekä harjatut ja puhtaat. Jos hiuksia ei saa ponnarilla kiinni olisi hyvä laittaa naaman edessä roikkuvat hiukset esim. pinnillä sivulle.

Sopiva:
 
Puhtaat sekä siististi kammatut hiukset jotka eivät roiku naamalla ovat hyvät asiakaspalvelijalle.

3. Meikki

Sopimaton:
Naisella asiakaspalvelussa rento ja huoliteltu meikki on suotava ellei jopa pakollinen. Epäsopiva meikki on sekä sotkuinen meikki, että liian yliampuva meikki. Vaikka meikki olisi muuten siisti ja hienosti tehty voi se asiakaspalvelu tehtävissä olla liian huomiota herättävä sekä yliampuva, eikä anna asiakaspalvelijasta hyvää kuvaa.

Sopiva:


Sopiva meikki asiakaspalvelijalle on neutraali, siisti ja huoliteltu.

4. Parta/viikset

Sopimaton:

Miehillä liian pitkä parta/viikset tuovat epäsiistin kuvan.

Sopiva:

Siististi ajettu ja huoliteltu parta/viikset ovat asiakaspalvelijalle hyvä.

5. Kynnet

Sopimaton:

Lika kynsien alla on todella ruman näköistä sekä todella epähygienistä. Myös liian pitkät kynnet voivat hankaloittaa asiakaspalvelijan työtä. Lyhyet ja pureskellut kynnet ovat myös sopimattomat asiakaspalvelijalle.

Sopivat:

Neutraalin pituiset ja puhtaat. Joko täysin ilman lakkaa, tai siististi lakatut. Jos on lakatut, lakat eivät saa olla viikkoja vanhat ja lohkeilevat.

6. Korut

Sopimaton:

Asiakaspalvelijalla näkyvät naamalävistykset mielletään epäsiisteiksi. Nenäkorut, huulikorut yms. olisi hyvä ottaa pois työpaikalla. Myös näkyvät ja isot sormukset sekä rannekorut olisi suotavaa ottaa pois.

Sopiva:

Siistit ja pienet korvakorut sopivat asiakaspalvelijan huoliteltuun ulkonäköön, eivätkä häiritse työntekoa.

7. Kengät

Sopimaton:

Likaiset, rikkinäiset ja kuluneet kengät ovat ruman näköiset sekä antavat asiakaspalvelijasta huonon yleiskuvan. Varsinkin sisätiloissa työskennellessä likaiset kengät myös sotkevat sisätiloja.

Sopiva:

Naiselle hyvät kengät ovat siistit, sirot ja yleensä mustat lievällä korolla. Työkenkien on hyvä olla myös tukevat etteivät jalat kipeydy sekä hyvä pohjaiset ettei heti liukastu jos lattialla on märkää.

8. Hame

Sopimaton:

Hame ei saa olla liian lyhyt, tai tiukka. Jos työssä tulee tilanteita että joutuu kurottamaan esim. maasta jotain voi liian lyhyt hame olla liian paljastava.

Sopiva:

Hameen on hyvä olla pituudeltaan vähän polven yläpuolella. Sekä silitetty ja suora. Hameen kanssa kuuluu myös aina olla ihonväriset sukkahousut.

9. Housut

Sopimaton:

Vaikka revityt farkut ovatkin nykypäivänä muotia, ei ne yleensä asiakaspalveluun sovi.

Sopiva:

Hyvin istuvat mustat suorat housut ovat hyvät ja neutraalit asiakaspalveluun, Housujen on hyvä olla myös puhtaat ja silitetyt.

10. Ilme

Sopimaton:

Asiakaspalvelijalle ei sovi kyllästynyt ja tylsistynyt ilme. Jos asiakaspalvelija vaikuttaa tylsistyneeltä voi asiakkaalle tulla helposti sellainen olo että hän on ns. vaivaksi. Asiakaspalvelijan täytyy myös osata peittää henkilökohtaiset murheet/huolet kun on töissä. Vaikka olisi murheita tulisi työaikana kuitenkin olla iloinen ja valmis palvelemaan.

Sopiva:

Iloinen ja rento hymy tuo asiakkaallekkin hyvän kuvan asiakaspalvelijasta. Kun asiakaspalvelija hymyilee ja tervehtii uskaltaa asiakas itsekin rohkeammin kysyä apua/neuvoja tarvittaessa.

Bonustehtävänä oli etsiä netistä kolme eri asiakaspalvelu tehtävissä toimivaa henkilöä jotka näyttävät helposti lähestyttäviltä ja miksi.


Kuvassa on tarjoilija, jolla on siisti työasu, sekä yleinen olemus on siisti. Hänellä on myös iloinen ilme joka tekee hyvän ensivaikutuksen.

Lentoemännän on hyvä olla helposti lähestyttävä, sillä monella saattaa helposti olla esim. lentopelko, ja tällöin asiallisesta ja helposti lähestyttävästä lentoemännästä voi olla iso apu. Kuvassa olevalla lentoemännällä on huoliteltu ulkonäkö ja iloinen ilme, joten hän vaikuttaa helposti lähestyttävältä.

Kuvassa oleva matkaopas on myös siisti ja asiallinen, mutta myös rento joka tekee hänestä helposti lähestyttävän.

1 kommentti:

  1. Ihanan isot ja selkeät kuvat. Osa oli hauskoja, osa ällöttäviä -- juuri näin olet saanut tuotua kunnolla kontrastia sopiviin ja sopimattomiin seikkoihin. Hienoa!

    VastaaPoista